فرایند تحقیقات بازاریابی
مرحله چهارم) جمع آوری داده ها: تا این مرحله از فرایند تحقیقات،مسئله مورد تحقیق تعریف، فرضیات مشخص و نوع تحقیق تعیین شده است. در این مرحله باید با توجه به نوع تحقیق به جمع آوری داده های مورد نیاز بپردازیم. می توان از طریق مشاهده،نظرسنجی و آزمایش داده ها را جمع آوری کرد. مشاهده به مدیران کمک می کند تا آنچه را مشتریان در عمل انجام می دهند مورد توجه قرار دهند نه آنچه را که می گویند. علاوه بر این، نظر سنجی می تواند از طریق ارسال نامه،تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری انجام گیرد. لازم به ذکر است که پرسش هایی که در پرسشنامه مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است پرسش های باز باشد و این امکان را به فرد بدهد که هر آنچه را به خاطرش می رسد ابراز کند و یا پرسش های دو جوابی و چند جوابی باشد.
مرحله پنجم)تجزیه و تحلیل و تفسیر و عرضه یافته ها : در این مرحله باید داده های جمع آوری شده را سازماندهی کنیم در این طی این سازماندهی، داده های نامطلوب را حذف و داده های مطلوب را تفسیر
کنیم و از نتایج آن در تصمیم گیری ها استفاده کنیم. با توجه به نوع مسئله مورد تحقیق و روشی که به کار گرفته می شود می توان برای تجزیه و تحلیل نتایج از فنون مختلفی استفاده کرد.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)